Enseñanza y desarrollo de competencias blandas como método para el mejoramiento del desempeño laboral y transformación de la cultura organizacional: ¿Por qué las organizaciones deben darle prioridad a la formación en competencias blandas?
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Fecha
2025
Autores
Sawiak, Héctor Eduardo
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Editor
Editorial Universidad Siglo 21
Resumen
El artículo analiza la importancia de las competencias blandas en el entorno laboral actual,
especialmente en el contexto del Banco N, una organización con estructura vertical y resistencia
al cambio. Tradicionalmente, las habilidades técnicas predominaban, pero la automatización y la necesidad de adaptación han resaltado el valor de las habilidades sociales. El estudio identifica problemas como la falta de humanización, motivación y comunicación, así como un clima laboral hostil y prácticas de liderazgo autoritarias. Se propone que la formación en competencias blandas puede transformar la cultura organizacional, mejorar el desempeño individual y colectivo, y responder mejor a las demandas de los clientes. La investigación empleó un enfoque mixto y el método de investigación-acción, destacando la observación participante para comprender la dinámica interna y proponer cambios efectivos. Se concluye que las competencias blandas resultan necesarias para incrementar la productividad y favorecer flexibilidad adaptativa de las personas y las organizaciones.
The article analyzes the importance of soft skills in today's work environment, especially within the context of Banco N, an organization characterized by a vertical structure and resistance to change. Traditionally, technical skills were predominant, but automation and the need for adaptation have highlighted the value of social skills. The study identifies problems such as lack of humanization, motivation, and communication, as well as a hostile work climate and authoritarian leadership practices. It is proposed that training in soft skills can transform organizational culture, improve both individual and collective performance, and better meet client demands. The research employed a mixed-methods approach and action research, emphasizing participant observation to understand internal dynamics and propose effective changes. The conclusion is that soft skills are necessary to increase productivity and promote adaptive flexibility for both individuals and organizations.
The article analyzes the importance of soft skills in today's work environment, especially within the context of Banco N, an organization characterized by a vertical structure and resistance to change. Traditionally, technical skills were predominant, but automation and the need for adaptation have highlighted the value of social skills. The study identifies problems such as lack of humanization, motivation, and communication, as well as a hostile work climate and authoritarian leadership practices. It is proposed that training in soft skills can transform organizational culture, improve both individual and collective performance, and better meet client demands. The research employed a mixed-methods approach and action research, emphasizing participant observation to understand internal dynamics and propose effective changes. The conclusion is that soft skills are necessary to increase productivity and promote adaptive flexibility for both individuals and organizations.
Descripción
Palabras clave
Competencias blandas