Cipolla, Lautaro. Universidad Siglo 21. Vicerrectorado de Innovación, Investigación y Posgrado. Referente de Repositorio Institucional; Argentina.Ardiles, Hernán Gustavo2025-04-102025-04-102025-02-19https://repositorio.21.edu.ar/handle/ues21/29465The present research, titled "Interdisciplinary Curricular Projects for Secondary Education," addresses the need to implement interdisciplinary educational approaches at E.E.S.O.P.I N° 3023 “San José de Calasanz” in Ramona, Santa Fe. The study is based on one of the seventeen Sustainable Development Goals (SDGs) defined in the United Nations' 2030 Agenda: "Clean Water and Sanitation." Education for Sustainable Development (ESD) is crucial for empowering students, fostering informed decision-making and responsible actions toward environmental sustainability, economic viability, and social justice. The interest in this proposal arose from the author's experience as a teacher at another institution, E.E.M.P.A N° 1330, where distance education is organized into interdisciplinary modules, culminating in community action projects. Based on this practice, the author decided to incorporate an interdisciplinary approach at the previously mentioned school, EESOPI N° 3023. Interdisciplinarity seeks to promote a comprehensive education that cultivates a scientific understanding of the world and fosters critical and responsible attitudes in students. This involves recognizing each student's uniqueness and adapting educational pathways to their individual needs, promoting inclusion and retention within the educational system. The study's general objective is to design and implement interdisciplinary teaching proposals that enrich learning experiences and facilitate the continuity of educational trajectories. The specific objectives include designing these proposals, promoting the participation of the educational community, and evaluating the impact on school inclusion and retention. Methodologically, the research is framed as a qualitative action-research, collecting information through interviews, surveys, and document analysis. The findings highlight the importance of interdisciplinary education in promoting meaningful and contextualized learning, preparing students to face current challenges from a global and sustainable perspective. Finally, the research recommends that future educational proposals consider not only the content of the jurisdictional curriculum design but also the SDGs, current issues, and the territorial context of the students, to ensure a relevant and transformative education.La presente investigación, titulada "Proyectos curriculares interdisciplinarios para la educación secundaria", aborda la necesidad de implementar enfoques educativos interdisciplinarios en la E.E.S.O.P.I N° 3023 “San José de Calasanz” de Ramona, Santa Fe. El estudio se fundamenta en uno de los diecisiete Objetivos de Desarrollo Sostenible (ODS) definidos en la Agenda 2030 de las Naciones Unidas: "Agua Limpia y Saneamiento". La Educación para el Desarrollo Sostenible (EDS) es crucial para empoderar a los estudiantes, fomentando decisiones conscientes y acciones responsables hacia la sostenibilidad ambiental, la viabilidad económica y la justicia social. El interés en esta propuesta surgió de la experiencia del autor como docente en otra institución la E.E.M.P.A N° 1330, donde la educación a distancia se organiza en módulos interdisciplinarios concluyendo con proyectos de acción sociocomunitaria. A partir de esta práctica quien escribe decide incorporar un enfoque interdisciplinario en la escuela mencionada previamente la EESOPI N3023. La interdisciplinariedad busca promover una educación integral que cultive una comprensión científica del mundo y fomente actitudes críticas y responsables en los estudiantes. Esto implica reconocer la singularidad de cada uno y adaptar las trayectorias educativas a sus necesidades individuales, promoviendo la inclusión y la permanencia en el sistema educativo. El estudio plantea como objetivo general diseñar e implementar propuestas de enseñanza interdisciplinaria que enriquezcan las experiencias de aprendizaje y faciliten la continuidad de las trayectorias educativas. Los objetivos específicos incluyen diseñar estas propuestas, promover la participación de la comunidad educativa y evaluar el impacto en la inclusión y permanencia escolar. Metodológicamente, la investigación se enmarca en una investigación-acción de corte cualitativo, recopilando información mediante entrevistas, encuestas y análisis de documentos. Los hallazgos subrayan la importancia de la educación interdisciplinaria en la promoción de un aprendizaje significativo y contextualizado, preparando a los estudiantes para enfrentar los desafíos actuales desde una perspectiva global y sostenible. Finalmente, la investigación recomienda que futuras propuestas educativas consideren no sólo los contenidos del diseño curricular jurisdiccional, sino también los ODS, las problemáticas actuales y el contexto territorial de los estudiantes, para garantizar una educación relevante y transformadora.application/pdf66 páginasspainfo:eu-repo/semantics/openAccesshttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/Proyectos curriculares interdisciplinarios para la educación secundariainfo:eu-repo/semantics/masterThesisAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International